Celý Jisroel bude mít podíl na *olam ha-ba. Neboť stojí psáno „A lid tvůj všecken spravedlivý, na věky dědičně obdrží zemi, prut štípení Mého, dílo rukou Mých ku slávě Mé …
3/1 Akiba ben Mahalalel učíval: Přemýšlej o třech skutečnostech a nevejdeš do područí hříchu.Pomni odkud jsi vyšel, kam jdeš a od koho jednou přijmeš soud a vyúčtování. Odkud jsi vyšel? Z páchnoucí kapky. Kam kráčíš? K místu prachu, zahnívání a tlení. A od koho že jednou přijmeš soud a vyúčtování ? Od Krále Králů, Svatého (budiž požehnán).
3/2 Rabbi Chanina, *sgan ha-kohanim (=druhý po veleknězi) pravil: Modli se za pokoj vládců, neboť nebylo-li by respektu k vrchnostem, jeden druhého bychom požralizaživa. (3/3) Rabbi Chanina ben Teradion učíval:Sedí-li dva, aniž by se zabývali otázkami Zákona, není-liž to snad lavice posměvačů ? Neboť stojí psáno: U-ve-mošav lecim lo jašav -- A na lavici posměvačů nesedá/Ž 1:1/. . .; zatímco mezi dvěma, kteří sedí pospolu a zabývají se otázkami Zákona,se vznáší *Šechina, neboť jest psáno: Az jidberu jire Elokim iš el re´ehuTehdáž ti, kteříž se bojí H-spodina mluvili jeden k druhému a pozoroval to H-spodin a slyšel /Mal 3:16/ A toto slovo (Písma) se netýká pouze dvou, ale i samotného jedince, který usedne ke Studiu, neboť H-spodin (budiž požehán) mu zajisté přisoudí jeho odměnu, neboť jest psáno: Ješev badad we-jidom, ki natal alav – byť by i zůstal osamocen, dosti má (z toho) což na něj vloženo /Thr 3:28/;
3/3Rabbi Šimjon pravil: Tři, kteří stolují u jednoho stolu a nerozmlouvají o Zákonu, jako by jedli z obětin přinesených mrtvým, neboť jest psáno: Ki kol šulchanot molu kij – A všichni stolové plní jsou vývratků a lejn; žádného místa /neposkvrněného/ není . . ./Iz 28:8/;zatímcotři, kteří stolují u jednoho stolu a rozmlouvají o Zákonu, jakoby jedli ze stolu Všemohoucího, neboť jest psáno: Va-jidaber elaj, ze ha šulchan … A mluvil ke mně: toto jest stůl, kterýž stojí před H-spodinem . . . /Ez 41:22/;
3/4 Rabbi Chanina ben Chachinaj učil:Je-li někdo v noci vzhůru (= mimo dům, zaměstnán) a ten kdo osaměl na cestě a obrací své srdce k prázdnému, zadlužuje se proti vlastní duši (= ponese si za to následky).
3/5 Rabbi Nechunja ben Hakanaučíval: Každý, kdo na sebe přijme sladké jho Zákona, je z něho sňato břímě vrchností a břímě *derech ha-arec (=zaměstnání), zatímco ten, kdo se odkrajuje ode jha Zákona, budou naň břemena vrchností a světské roboty naopak naložena.
3/6 Rabbi Chalafta ben Dosa, iš kfar Chananja pravil: Sedí-li deset lidí pospolu a studují v Zákoně, vznáší se mezi nimi Šechina, neboť jest psáno: Elohim nicav be-edat el--B-h stojí v shromáždění b-žím . . . /Ž 82:1/;A odkud víme, že stačí i počet pěti osob? Neboť jest psáno: Ve agudato al arec jasda --/H-spodin/ zástup svůj na zemi sšikoval . . . /Am 9:6/; A odkud víme, že pouze tři? Neboť jest psáno: Ba-kerev elokim jišpot --Souditi bude vprostřed souců …; A pouze dva? Neboť jest psáno: Az nidberu jere elokim--Tehdáž mluvili b-habojní jeden k druhému. . . /Mal 3:16/; A pouze jedinec sám? Neboť jest psáno: Be-chol makom …Na kterémžkoli místě, kdež by vzpomínáno bylo jméno mé, příjdu a požehnám tobě . . . /Ex 20:24/
3/7Rabbi Eliezer iš Bartota prohlásil: Vzdej Mu, co jeho jest, neboť ty sám i všechno (co ti patří) je Jeho;A podobně hovoří i David: Ki mimcha ha-chol-- Neboť od Tebe všechno pochází a (dary) z rukou Tvých dáváme Tobě . . . /1Par 29:14/ - (3/8) Rabbi Jaakov pravil: Ten, kdo je na cestách, probírá se *mišnajot (= studuje Zákon) a přeruší své *mišnajot, řka: „Aj, to je ale nádherný strom!“ – „Aj, to je ale nádherná planina“, vztahuje se naň slovo, že sám hřeší proti své duši (= riskuježivot) …
3/8Rabbi Dostaj bar Janaj prohlásil jménem rabbi Meira:Každý, kdo zapomene jediné slovo z toho, co se naučil, vztahuje se naň slovo, žehřeší proti své duši, neboť jest psáno: Rak hišamer l´cha u šmor nofšecha – avšak hleď a bedlivě ostříhej duše své, abys nezapomenul na věci ty, kteréž videly oči tvé/Dt 4:9/. . .Platí to i tehdy, kdy nastudoval„nadmíru“?(dosl. kdy ho jeho studium přemohlo *tokfa) Jest alepsáno: U-fen jasuru mi-livavecha tj.„neodejdou od tvého srdce“ Tedy v tom případě nehřeší proti své duši, ale platilo by, pokud by jen seděl (nad Zákonem) a nechal ho „míjet“ kolem svého srdce.
3/9Rabbi Chanina ben Dosa pravil: Moudrost, které předchází také bázeň předsejitím z cesty (= před hříchem), ta vytrvá, ta která bázeň před sejitím z cesty předběhla, neobstojí. (3/12)Učíval také:Rovněž moudrostkaždého,jehož skutkové ji převyšují, ta vytrvá, zatímco převyšuje-li jeho moudrost početskutků, neobstojí.
3/10A ještě:Tam kde je vstřícný duch stvořeníje vstřícný i duch Všemohoucího, kde není duch stvoření vstřícný, není vstřícný ani duch Nejvyššího. (3/14)Rabbi Dosa ben Harkinos prohlásil:Ranní spánek, polední víno, dětinské hovory a vysedávání po domích, kde se shromažďují ti, kdo na B-ha nepamatujíodvádějí člověka od Světa (který příjde).
3/11Rabbi Eleazar ha Mudaj řekl: Kdo znesvěcuje svaté (skutečnosti), zhrdá časy stanovenými ke slavnostem H-spodinovým a urazísvého bližního na veřejnosti, kdo ruší smlouvu praotce Abrahama a obnaží tvářnost Zákona (= vykládá Tóru) v rozporu s *halachou, i kdyby nakrásněovládal Zákon a konal dobré skutky, nebude mít podíl na budoucím Světě.
3/12Rabbi Jišmael učil: Před hlavou zdobenou šedinami buďjako nicka a laskavý k těm, kteří tepve hledají, a každého člověka přijímej v radosti
3/13Rabbi Akiba učíval: Smích a lehkomyslnost svádějí k mrzkostem. – Tradice je plotem chránícím před zpustošením Zákona, desátky jsou plotem bohatství, sliby a dobrovolné obětiplotem zdrženlivosti a plotem Moudrosti je mlčení.
3/14 A také: Každý člověk je hoden lásky, neboť byl stvořen k obrazu Všemohoucího. Nicméně ještě větší projev lásky je dát člověku poznat, že byl k obrazu B-žímu stvořen, neboť jest psáno: Ki b-celem Elokim . Neboť k obrazu B-žímu stvořil je .. . ; Izrael je hoden lásky, neboť o něm je řečeno, toto jsou dítka Nejvyššího. Nicméně ještě větší projev lásky je dát Izraelovi poznat, že o něm bylo řečeno, je dítkem B-žím, jak stojí psáno: Banim atem la-Adonaj – Synové jste H-spodina, B-ha vašeho /Dt 14:1/… Izrael je hoden lásky (také proto),že mu byl svěřen předrahý nástroj, jímž byly stvořeny světy, neboť stojí psáno: Ki lakach tov natati lachem, toratial-ta´azovu-- Nebo naučení dobré dávám vám, neopouštějtež zákona mého /Př 4:2/
3/15Nic nezůstane skryto (dosl. všechno se vidí);byla nám uložena povinnost avesmírylze soudit jedině Dobrotivostí – a to vše odpovídá počtu skutků.
3/16A také: Všechno jsme dostali na dluh, nade vším stvořením je rozprostřena siť, krám je otevřen a trhovec dává na dluh, ale otevřena je idlužní kniha(pinkes) a ruka zapisuje. Ať jen přijde každý, kdo si potřebuje půjčit, ale pokladníci budoukaždého upomínat, denně sezastaví a vybírají dluhy, ať už o tom člověk ví nebo ne, protože se mají oč opřít. Soud bude věrný. A to vše je připravováno pro Hostinu.
3/17Rabbi Eleazar ben Azarja prohlásil: Bez Zákona není ani *derech ha-arec (= poctivá snaha o obživu) a bez *derech ha-arec není Zákona, bez Moudrosti není bázně a bez bázně žádná Moudrost, bez pochopení není porozumění a bez porozumění pochopení. Chybí-li mouka, chybí Zákon, ale bez Zákona chybí i mouka. (3/22) A také: Komu se podobá ten, jehož Moudrost není přezářena jeho skutky?Stromu s mnoha větvemi ale jen nemnoha kořeny. Vítr se do něj opře, vyrve jej z kořenů a srazí k zemi. Jak stojí psáno: Nebo bude podobný vřesu v pustině, kterýž nezavnímá, přichází-li co dobrého, nýbrž bytuje ve vyprahlé poušti, v zemi solných plání, kde nelze bydlet /Jer 17:6/; Zatímco každý, jehož skutkové přezáří jeho Moudrost, je podoben stromu s málo větvemi a bohatými kořeny, takžekdyby se přihnali třeba všickni větrové světa a opřeli se doň, nevyvrátí ho z jeho místa, jak stojí spáno: Nebo bude podobný stromu pěstěnému při vodách, zapouštějícímu kořeny své u potoků, jenž nepocítí, přichází-li vedro. Jehož listoví se zelená a nedbá, je-li rok sucha, nepřestane roditi ovoce své /Jer 17:8/
3/18Rabbi Eleazar (ben) Chisma prohlásil: *kinin (=dosl. ptačí hnízda; specifické druhy oběti) a dveře *nidy (= zákony o rituální způsobilosti žen) jsou živoucím tělem halachy; *tekufot a *gematrie jsou pouhým doplňkem Moudrosti