Celý Jisroel bude mít podíl na *olam ha-ba. Neboť stojí psáno „A lid tvůj všecken spravedlivý, na věky dědičně obdrží zemi, prut štípení Mého, dílo rukou Mých ku slávě Mé …
4/1 Ben Zoma učíval: Jak se pozná Mudrc? Učí-li se od každého. Neboť stojí psáno: Mi kol melamde hiskatli … Jsem prozíravější než všichni moji učitelé, neboť přemýšlím o tvých svědectvích /Ž 119:99 –eku/; Jak Udatný? Dokáže-li opanovat svá puzení, neboť stojí psáno: Tov erech apajim mi gibor – Lepší jest zpozdilý k hněvu než silný rek, a kdož panuje nad myslí svou nežli ten, kterýž dobyl města /Př 16:32/ …. ; Jak Bohatý?Dokáže-li mít potěšení ze svého údělu, neboť stojí psáno: Jagia kapecha ki tochel-- Nebo z práce rukou svých živobytí získáš. Blahoslavený budeš a šťastně se ti povede /Ž 128:2/…; „Blahoslavený“ na tomto světě a „dobře se mu povede“ ve světě budoucím. A jak člověk Vážený? Váží-li si ostatních stvoření, neboť stojí psáno: Ki mekabde ekabed-- Nebo těch, kteříž mne ctí poctím, kteříž pak mnou pohrdají, v pohrdání přijdou /1Sam 2:30/…
4/2Ben Azaj učíval: Pospíchej i za lehkými *micwot a prchej předpřestoupením, protože *micwa přitahuje další a přestupek zase přestupek. Odměnou za *micwu je *micwa, odměnou za přestupekpřestupek.
4/3A ještě:Nikým nepohrdej a nic neobcházej, neboť není člověka, jehož hodina by neudeřila, a není skutečnosti, jež by neměla své místo (na tvé cestě).
4/4Rabbi Levitus z Javne učíval: Buď skromný víc než se sluší,protože jediné, nač se člověk může spolehnout,jest tlení. (4/5)Rabbi Jochanan ben Broka prohlásil:Každého, kdo zhanobí Jméno Nebes tajně, budou volat k odpovědnosti veřejně. A není rozdílu mezi pohaněním z pomýlení a pohaněním vědomým.
4/5Jeho syn rabbi Jišmael: Každému, kdo se učí Zákonu proto, aby druhé učil, bude mu dáno učit se a učit. Každému, kdo se Zákonu učí, aby konal,bude dáno abyse učil, učil, ostříhal a konal. (4/7)Rabbi Cadok pravil: /Neodděluj se od společného shromáždění a nechovej se jako nájemný soudce/ a nedělej si z Ní (= tóry) věnec, jímž by ses chvástal, aniširočinu, aby ses jí oháněl. A tak také učil Hilel: Kdo svévolně zachází z korunou,bude setřen. Z toho si lze vzít ponaučení, že každý, kdo zneužije slova Zákona pro vlastní prospěch, ztratí (dosl. – vybral si již) život v budoucím Světě.
4/6Rabbi Josai prohlásil:Každý, kdo ctí Zákon, dočká se úcty stvoření, každý, kdo Zákon znectí, bude sám znectěn ostatními.
4/7Jeho syn rabbi Jišmael řekl: Každý, kdo se vyvaruje soudu, vyvaruje se tak vraždy, loupeže a křivé přísahy. A kdo je příliš tvrdého srdce (*gas libo) při určování pravidel, jepošetilec (*šote), hříšník a namyšlenec.
4/8A ještě:Nevynášej soud sám, neboť jediný, kdo soudí Sám, je jen Jeden. A neříkej, přistupte na moji znalost věci (tj. = řiďte se v soudu podle mne), neboť přednost takto mluvit mají oni (= většina).
4/9Rabbi Jonatan učíval: Každý kdo dokáže setrvat v Zákoně ve chvíli chudoby,bude v něm nakonec setrvávat v bohatství. A každý kdo v bohatství zhrdne Zákonem,bude jím nakonec zhrdat v chudobě.
4/10Rabbi Meir pravil: Omezuj svá zaměstnání a zaměstnávej se Zákonem, buďpokorný duchem vůči každému. A jestli zmarníš studium Zákona, jest před tebou mnoho marnosti, budeš-li se však pilně usilovat ve studiu, máťVšemohoucídosti, čím by se ti odměnil.
4/11Rabbi Eliezer ben Jaakov prohlásil: S každou *micwou,kterou vykonáš,si získáš jednoho přímluvce (*peraklita) a s každým přestupkem si získáváš jednoho žalobce (*kategora); *Tešuva (= pokání) a dobré skutky jsou štítem před trestem. (4/12)Rabbi Jochanan ha-Sandalar učíval:Jakékoli spolčení, je-li pro slávu Nejsvětějšího Jména, nakonec obstojí. Které takové není, neobstojí
4/12Rabbi Eleazar ben Šmua prohlásil: Kéž je ti čest tvého žáka cennější nad tvoji vlastní a čest tvého bližního rovna úctě, s níž se díváš na svého rebbe, přičemž úcta k tvému učiteli by se měla rovnat bázni Nebes.
4/13Rabbi Jehuda pravil: Při studiu buď ostražitý, protože omyly ve studiupřivádějí ke zpupnosti. (4/17)Rabbi Šimjon prohlásil: Existují tři koruny – koruna Zákona, koruna kněžství a koruna královská, ale všechny je převýší koruna Dobrého Jména.
4/14Rabbi Nehoraj pravil: Putuj do míst, kde je Zákon, aneříkej, že si tě Zákon najde, protože přátelé ti pomohouZákon ve tvých rukou utvrdit. Také se nespoléhej na svůj výklad.
4/15Rabbi Janai pravil: Není nám dáno postihnout ani blaho, jež působí přestupník, aniutrpení způsobené spravedlivým; (4/20)Rabbi Matatia ben Hereš učíval: Každého předcházej v Pokoji, buďlvím ocasem a neliščí mordou.
4/16Rabbi Jaakov řekl: Tento svět se podobá předsíním/* prosodoros/ Světa budoucího. Připrav se již v předsálí, aby tě vpustili do sálu /* teraklinos/.
4/17A také: Jediná hodina *tešuvy a konání dobrých skutků zde v tomto světě je více než celý Svět budoucí, a jediná hodina duchovního vzletu / *karat ruach/ ve Světě, který nastane, je více nežcelý tento svět.
4/18Rabbi Šimjon ben Eleazar pravil:Nechtěj se zalíbit bližnímu ve chvíli jeho hněvu, nesnaž se ho utěšit ve chvíli, kdy před ním leží „jeho“ mrtvý, nevyptávej se ho ve chvíli jeho slibu a nevyhledávej ho ve chvíli jeho pádu.
4/19Šmuel ha-Katan prohlásil: Neraduj se z pádu nepřítele a klopýtne-li, nenech své srdcezaplesat, sic si toho povšimne Všemohoucí, stane se to ošklivostí v Jeho očích a obrátí Svůj hněv (natebe).
4/20Eliša ben Abuja učil: Čemu se podobá mladičký student Zákona? Inkoustu, jímž se píše na nepopsaný papír. A studující kmet? Inkoustu, jímž se píše na papír vybělený (= již několikrát popsaný). (4/26)Rabbi Rabbi Jose bar Jehuda z Kfar Bavli dodal: Čemu se podobá mladičký student Zákona. Jedlíku nezralých hroznů a pijanu čerstvě lisovaného vína(dosl. = z vlastního lisu). Astudující kmet?Jedlíku zralých hroznů a pijanu uleželého vína. (4/27)A Rabbi Meir: Nedívej se na džbán, ale na to co je v něm.I nový džbán může být plný uleželého vína a ve starém nemusí být víno žádné.
4/21Rabbi Eleazar ha-Kaparprohlásil: Závist, dychtění a bažení po moci sprovozují člověka ze Světa.
4/22A také: Narozeným jest zemříti, mrtvým zas obživnouti, a obživnuvší čeká soud, aby poznali a aby dáno na vědomost a bylo pochopeno,že On je B-h, Učinitel, Stvořitel, Vědoucí, Soudce i Svědek i Předseda soudu.On bude nakonec soudit (budiž požehnán). Ten, který nezná Nepravdu, Úlisnost,Nadržování ani Úplatky, neboť Jemu náleží naprosto vše. A věz, že všemu byl založen účet, a nenamlouvej si, že snad hrobbude tvým útočištěm, žes povstal, narodil se, žiješ a zemřeš podle své vlastní vůle. A podle ní že snad jednoho dnetaké přijmeš svůj ortel a vydáš počet před Králem Králů, Svatým (budiž požehnán).