6/1Moudří učili jazykem mišny, budiž požehnán Ten, kdo si je vyvolil i s jejich učením …
Rabbi Meir učíval: Každý, kdo se zabývá Zákonem pro sám Zákon, dosahuje velikých zásluh a nejen to zasluhuje, aby celý vesmír byl jeho. Říká se o něm, že je přítel, milovaný a milující Všemohoucího, milující stvoření, činící radost Všemohoucímu i stvořením.Je obláčen pokorou a bázní B-ží a připravován (*machšarto) stát se spravedlivým, zbožným (*chasidem), upřímným a věrým, je vzdalován od hřícha a přiváděn k zásluhám. Je schopen posloužit ostatním radou,pomocí, prozíravostí (*bina) a soudem (*gvura), neboť stojí psáno: Li eca we-tošija…/Př 8:14/…
Je mu dáno i království, vláda a prozíravost v soudu, odhalují se mu tajemství Zákona, je učiněn zdrojem, jenž nikdy nevysychá, a pramenem, jenž stále sílí. Jda, stane se skromným a tolerantním vůči všem, kdo mu působí újmu. A každým svým skutkem poroste a ponese se výš a výš.
6/2Rabbi Jehošua ben Levi pravil: Dennodenně sestupuje *Bat-kol /hlas B-ží) s hory Oreb, hřímá a praví: „Běda těm, kdož zhrdají Zákonem.“ Neboť každý, kdo opomíjí hloubání v Zákoně, bude nazván *nizufem, jak stojí psáno: Nazem zahav be-af chazir …Zlatý kroužek v rypáku vepře, jest žena krásná, ale svéhlavá/Př 11:22 –eku/“ A také: Ha-luchot maase Elokim hema …A desky ty byly dílem B-žím a písmo na nich vyryté bylo rovněž písmem B-žím /Ex 32:16/; Nečti však *charut (vyryta) nýbrž *cherut (svoboda), neboť ten, kdo hloubá v Zákoně přestává být *ben-chorin(Synem pohubení). A každý, kdo skutečně hloubá v Zákoně dojde povýšení, neboť stojí psáno: A (hnuli se) z Matanado Nachali-El a z Nachali-El do Bamot /Nu 21:19/
6/3Kdo se naučí jediný oddíl,*halachu, verš,pouhé slovo či dokonce jediný znak od svého bližního, měl by mu vzdát úctu. Jak to nacházíme u Davida, krále Jisroele, jenž se od Achitofela naučil pouhým dvěma skutečnostem, a přesto ho nazval svým učitelem, vůdcem a důvěrníkem, neboť stojí psáno: Ve-ata anoš …Ale ty,mně rovný, vůdce můj a důvěrník /Ž 55:14/; A nesejde na tom, jde-li o maličkost anebo o podstatnou skutečnost. Jestliže se král David nenaučil od Achitofele více než dvěma skutečnostem a přesto ho nazval svým učitelem, vůdcem a důvěrníkem, tím spíš bychom měli vzdát úctu tomu, od koho se naučíme jeden oddíl nebo *halachu, verš, slovo nebo jediný znak, bychom mu měli vzdát úctu. Vždyť koho vlastně ctíme? Samotný Zákon. Neboť stojí psáno: tamimim jinachlu tov … upřímní dědičně obdrží dobré /Př 28:10/ ; Co je to „dobré“?Zákon, neboť jest psáno:Ki lekach tov …Nebo naučenídobré dávám vám /Př 4:2/
6/4Taková je Cesta zákona: Jez svůj krajíc se solí a pij svou vodu v míru, spi na zemi, truď se strázněmi života a přičinlivě hlouběji v Zákoně. Budeš-li tak činit, blaze tobě a šťastně se ti povede. Blaze ti bude na tomto světě a šťastně se ti povede v Světě budoucím.
6/5Nehledej pro sebe Velikost a neprahni po Poctách. Sice tyto tvé činy převýšítvoji Moudrost. A nebuď žádostiv stolu králů, neboť tvůj stůl je důstojnější než jejich a tvá Koruna cennější nad jejich. Neboť Ten, pro Koho pracuješ (=kdo tě pověřil tvým posláním),ti spolehlivě dá náležitou odměnu.
6/6Zákon je více než kněžství a kralování. Neboťkralování lze získat třiceti vlastnostmi, kněžství čtyřiadvaceti, ale Zákon prostřednictvím osmačtyřicetidobrýchvlastností:Učením, otevřením uší, otvíráním úst,porozuměnímsrdce (= prozíravostí) srdce, moudrostí srdce, uctivou bázní, bázní Nebes, pokorou, radostí,čistotou, kontaktem s Moudrými, hledáním spolu se spolubratřími (*dikduk),snahou pochopit nesrovnalosti (*pilpul), zabydlením se v Psaném i Opakovaném,omezením obchodu, omezením *darchot ha-arec (=usilování o světský zdar),omezením požitků, omezením spánku,omezením zbytečných řečí,omezením rozpustilosti, trpělivostí (= tolerancí), dobrotou srdce, důvěrou k Moudrým,přijmutím utrpení, pochopením svého „místa“,potěšením ze svého „údělu“,vybudováním plotukolem vlastních výpovědí,neprosazovánímjenvlastního dobra, snahou být milován, láskou k Všemohoucímu,láskou ke stvořením, k *cedakot,k upřímnosti, láskou i k trestu, rezignací na pocty, ochranou srdce před pýchou na poznané,nelibováním si v příležitostech vynášet soud, nešením jha svých spolubratří, posuzováním druhého z jeho lepší stránky, navracením bližních k pravdě, k pokoji ake studiu, otázkami a odpověďmi,nasloucháním, doplňováním, studiem pro znalost, studiem pro čin, rozpracováním moudrosti svého učitele,soustředěným nasloucháním jeho výpovědím a vynášením nových pravidel v souladu s tím, co učil on.Vždyť ses přec učíval, že každý, kdo vysloví skutečnost ve jménu toho, kdo ji stanovil, přispívá k vykoupení světa, neboť stojí psáno: Ester pak oznámila králi jménem Mardocheovým /Est 2:22/
6/7Velikost zákona spočívá v tom, že přináší život jak v tomto světě tak i ve Světě budoucím, neboť jest psáno: Nebo /slova H-spodinova/ životem jsou těm, kteříž je nalézají a všemu tělu jejich lékařstvím /Pr 4:22/; A také:Toť bude zdraví životu tvému a rozvlažení kostem tvým /Př 3:8/; i a také: Stromem života jest těm, kteříž jí dosahují , a kteříž ji mají, blahoslaveni jsou /Př 3:18/; ZM; a dále: Přidá hlavě tvé příjemnosti, a bude zlatým řetězem hrdlu tvému /Př 1:9/a také:Přidá hlavě tvé příjemností, korunou krásnou obdaří tě /Př 4:9/ ; a dále: Nebo skrze mne rozmnoží se dnové tvoji a přidáno budeť let života /Př 9:11/ --Dlouhost dnů v pravici její, v levici její bohatství a sláva /Př 3:16/; a také: Dlouhosti zajisté dnů i let života i pokoje přidadí tobě, /Př 3:2/ …
6/8Rabbi Šimjon ben Jehuda učíval jménem r. Šimjona ben Jochaj: Krása, síla, bohatství, čest, moudrost, šediny a dítky jsou ozdobou spravedlivých a ozdobou světa. Jak stojí psáno: Koruna ozdobná jsou šediny na cestě spravedlnosti se nacházející /Př 16:31/; a také: Ozdoba mládenců jest síla jejich a okrasa starců šediny /Př 20:29/; a ještě: I zahanbí se měsíc a zastydí se slunce, když kralovati bude H-spodin Zástupů na hoře Sion a v Jeruzalémě před starci svými v slávě /Iz 24:23/ …
6/9Rabbi Šimjon ben Manasja pravil: Oněch sedm vlastností zdobících spravedlivého vyjmenovaných našimi Moudrými v sobě chovali rabbi/Jehuda ha-Nasi/ a jeho synové. Rabbi
6/10Jose ben Kisma vyprávěl:Jednou, když jsem cestoval,přistoupil ke mně jakýsi člověk a pozdravil mne pozdravením Pokoje. Odpověděl jsem mu také tak. Otázal se mne: Odkud jsi, pane? Já na to:Z města, jež jest zvelebeno svými Mudrci a znalci Knih. On na to: Uvol se a bydli tu s námi v našem městě a dostaneš ode mne nespočetdenárů, zlata, drahých kamenů a perel. – Odpověděl jsem mu: I kdybys mi dal všechny poklady , zlato, drahé kamení a všechny perly světa, nebudu bydleti jinde, než tam, kde dlí Zákon neboť stojí psáno v Knize žalmů Davidových: Za lepší pokládám sobě Zákon z úst Tvých než na tisíce zlata a stříbra /Ž 119:72/. Leč nejde jen o to, protože v hodině odchodu neprovázejí člověka ani peníze ani zlato, drahé kameny a perly nýbrž jedině Zákon a dobré skutky. Neboť stojí psáno: Kamkoli půjdeš, ono /´= Slovo/ tě doprovodí, půjdeš-li spáti, bude tě ostříhat, a když zase procitneš, bude s tebou rozmlouvati /Př 6:22/.Kamkoli půjdeš na tomto světě, tě doprovodí, ulehneš-li ke spánku do hrobu, ostříhá tě, a když zase procitneš – ve Světě budoucím – bude s tebou rozmlouvati. Protože stojí psáno: Méť jest stříbro a mé jest zlato, praví H-spodin zástupů /Ag 2:9/.
6/11Patero druhů zboží si Svatý (budiž požehnán) nárokuje na tomto světě: Zákon – jeden z nich, nebe a zemi – jeden z nich, Abrahama – dalšínich, Jisroele – další a *bejt ha-mikdaš (= chrám) – další.Proč Zákon? Neboť stojí psáno: Mne si H-spodin vydobyl při počátku cesty své, před skutky svými, přede všemi časy /Př 8:22/; Proč nebe a zemi? Neboť stojí psáno: Takto praví H-spodin – Nebe jest mi trůnem a země podnožkou mých nohou. Kde ten dům bude, kterýž mi vzděláte? Aneb kde bude místo odpočívání mého? /Iz 66:1/; a také: Jak mnozí a velicí jsou skutkové Tvoji, H-spodine! Všecky´s je moudře učinil, plná jest země bohatství Tvého. /Ž 104:24/; Proč Abrahama? Neboť stojí psáno: I požehnal mu (= Melchisedech) a řekl: Požehnaný Abram B-hu silnému nejvyššímu, kterýž vládne nebem a zemí /Gn 14:19/; a také – Svatým, kteříž jsou na zemi, a znamenitým, v nichž jest všecka líbost má /Ž 16:3/; A *bejt ha-mikdaš?Neboť jest psáno: Uvedeš je a štípíš jena hoře dědictví svého, na místě, kteréž jsi k příbytku svému připravil /Ex 15:17/; a také: Až je přivedl ku pomezí svatosti své, na horu, kterouž si získalapravice jeho /Ž 78:54/ …
6/12Všechno, co Všemohoucí (budiž požehnán) stvořil v existujícím vesmíru, nestvořil k jinému účelu než ke cti svého jména., neboť stojí psáno: jednoho každého, kdo se nazývá mým jménem, jehož jsem stvořil ke své slávě, jehož jsem zformoval a učinil …/Iz 43:7/ a je také psáno: H-spodin bude panovat na věky věků….